Direktlänk till inlägg 21 januari 2012

Mitt bästa tårtbottenrecept

Av Evalena - 21 januari 2012 12:24

Jag har provat så många recept men kommit fram till att detta är bäst.


UPPDATERING 2012-03-09: jag använder mindre potatismjöl nu. se recept nedan.

 

HÄR hittade jag det suveräna receptet.


Recept 12 portioner

 

5 ägg

3 dl socker

1 1/2 dl vetemjöl               Obs. uppdaterat   2 dl vetemjöl

1 1/2 dl potatismjöl            Obs. uppdaterat  1 dl potatismjöl

2 1/2 tsk bakpulver

1-2 tsk vaniljsocker


En form på 24 cm i diameter blir bra till detta.

 

Recept 16 portioner

 

7 ägg

4 dl socker

2 dl vetemjöl              Obs uppdaterat: 3 dl vetemjöl

2 dl potatismjöl          Obs uppdaterat:  1 dl potatismjöl

3 1/2 tsk bakpulver

2-3 tsk vaniljsocker


En form på 26 cm i diameter passar bäst här.

 

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker ljust o pösigt, tar ett tag.

Tillsätt de torra ingredienserna, en i taget under fortsatt vispning

Grädda i ca 40 min.


Några tips:


* Öppna aldrig ugnsluckan de första 20 minutrarna, då sjunker tårtan ihop. Vänta längre innan du gör "stickprov"

* Lägg aldrig sista smeten i mitten på tårtan då kan den sjunka ihop. Sprid ut det runt om.

* Du måste klä formen med bakplåtspapper annars åker smeten över och det gör du lättast såhär:

1)Pensla formen med smör. 2) Klipp itu ett bakplåtspapper i två delar. 3)Tryck den mot formväggarna så att det fastnar i smöret. 4) PENSLA dessa med mer smör. 5) Pudra över vetemjöl nu över hela så fastnar inte botten i formen.

In i ugnen och OM det blir för mkt färg på toppen så lägger du en bit bakplåtspapper på så slipper du bränna den.

 lånat bilden på HÄR



Tveka inte att fråga om det är nåt ni undrar, för jag KAN ha glömt nåt ;)


kramar Evalena

 
 
Marie

Marie

21 januari 2012 13:28

Tack för recept och tips, passar bra nu när födelsedagsfirandet börjar nästa månad igen:) Det är ju en hel del tårtor som går åt i vår familj, sen är det bra mycket godare med hembakta bottnar istället för de man köper på ICA!!
Hoppas du får en fin lördag:)
Kram♥

http://miruschkas.blogspot.com

Evalena

21 januari 2012 14:10

Låter kanon! Ja dessa är ju i en annan division, mums ;)
kram o fortsatt trevlig helg!

 
Ingen bild

pysseliten

21 januari 2012 16:18

Ebba och jga var istan en sväng nyss attans att vi i nte åkte förbi hos dig .Det luktar tårta enda hit . bar tips du har
det ska jag lägga på minne .

Evalena

21 januari 2012 16:29

Åh ni hade ju kunnat få en bit ;) blir fler gånger!! Kom i veckan så har jag en kopp kaffe till dig!
kram

 
Sara

Sara

22 januari 2012 13:22

Helloo!
Ja visst är det GRYMT!? Det här har jag som grundrecept jag med - helt oslagbart. Fnygg tårta by the way!:-)

Kram Sara

http://www.sarasdelikatesser.blogspot.com

Evalena

22 januari 2012 13:52

Ja det var kanon! Det är ju så en botten ska bli! Tack snälla! ;) kramar

 
Cutecakes-Paulina

Cutecakes-Paulina

27 januari 2012 20:26

Bara kul att recepten kommer till användning! Detta är nästan det enda recept jag själv använder.

http://www.cutecakes.blogg.se

Evalena

27 januari 2012 23:16

Ja det är suveränt! Jag har testat "lika delar" men lyckades inte lika bra.
Ha det jättebra o tack!

 
Ingen bild

Frida

15 februari 2012 18:03

Hej.
Nu har jag bakat denna tårtbotten. Den blev inte så snygg. Den sprack på toppen och så tog det jätte mycket längre tid än 40 min. Jag gjorde den större satsen och tog lite mer potatismjöl och lite mindre vetemjöl som du skrev. Har du några förslag på vad jag ska tänka på till nästa?

Evalena

15 februari 2012 22:11

åh fasen va tråkigt, den blev nog för "spröd" för det är tvärtom det ska va. Ta bort en del av potatismjölet o ta vetemjöl istället. För det är av pm´t det blir sådär "frasigt" o kan spricka. I den mindre satsen tog jag 2 dl vete o 1 dl potatis. O så får man känna med sticka för jag har läst att en del får vänta upp till en timma o t.o.m längre innan en är klar.
Skär bort det översta o använd den ändå, eller in i frysen o ha till cake pops ;)

 
Ingen bild

Frida

16 februari 2012 12:04

Aha, ok! Tack! Då vet jag, nästa får bli med mer vetemjöl :) Den blev hög o fin så jag skär nog bara av toppen och använder den ändå.

Evalena

16 februari 2012 12:07

Det gör du rätt i ;)
(jag håller på med en nu som blir rosa...spännande)

 
Ingen bild

Frida

16 februari 2012 23:08

Har du tips på vad man kan täcka tårtan med om man inte vill ha marsipan eller SP? Nåt lite roligare än vispgrädde. Mina tårtbottnar blev rätt bubbliga och är inte så släta varken ovanpå eller runt om. Men höga och fina och luftiga. Kanske vispade jag lite väl mkt? Lycka till med din tårta!

Evalena

17 februari 2012 13:24

Jag tänker direkt på Lisa´s (SOCKERRUS) coola tårta här: http://sockerrus.se/2011/09/30/lacker-tarta-med-superenkel-frostningsteknik/

den kanske vore nåt? Är själv sugen på att testa den tekniken.
kör hårt o hör av dig hur du gör, nyfiken ;)

 
Ingen bild

Frida

19 februari 2012 08:11

Ha ha! Jag har också spanat in den! Får se om jag slår till!

 
Ingen bild

Make it Art

8 mars 2012 20:22

hej hopp !

provar denna botten i detta NU .... och kommer på frågan :
Använder du varmlufs funktionen ?
El är det så att när du skriver 175° är det då så att den inte ska bakas med varmluftfunktionen ?

osa :S
Marika

Evalena

9 mars 2012 13:14

Hej åh va typiskt att jag inte såg detta förren nu...
Jag kör vanligt, icke varmluft.
Och jag ska dessutom uppdatera att jag tar mindre potatismjöl. Byter ut en halv deciliter pot.mjöl till en halv dec. vetemjöl.
hoppas det gick bra ändå ;)

 
Ingen bild

Make it Art

11 mars 2012 23:27

hej ,.. ja de gjorde det :)
valde receptet för 16 bitars ... fast i en form som var 29 cm i diameter. Med 2.5 dl mjöl o 1.5 dl pot.mjöl ....
i 160° varmluftsugn ..... den blev hur bra som helst ...
Min make är väldigt picky med smaken ... och han var impad <3
Får tillfälle att göra om den snart igen .... fler födelsedagar på G

Evalena

11 mars 2012 23:46

Åh va härligt att höra!
Mitt nästa steg är att hitta "det bästa" sättet att få perfekta chokladbottnar.... I´ll be back ;)
ha det jättegott!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Evalena - 13 december 2012 11:56

Det är så mkt som händer just nu, så det får bli en liten paus. KRAM ...

Av Evalena - 6 december 2012 15:29

Som jag har ältat och vridit på det fram&tillbaka.... Ska jag ansöka eller inte?   Många av mina kompisar hotar med att "om du inte söker så gör vi det åt dig"   så nu sitter jag o väljer ut lite bilder på mina bakverk.   Ja, jag SKA sö...

Av Evalena - 5 december 2012 20:12

Tror jag är den enda som inte bakat lussekatter ännu i år, om man får tro facebooks alla bilder... MEN vi gillar varken torra bullar, saffransmaken (så mkt) eller äckliga russin... men så idag fick jag ett ryck när snön vräkte ner, jag hade ju...

Av Evalena - 2 december 2012 17:55

Oj vad roligt jag hade igårkväll när jag skulle göra i ordning två fulla plåtar med mini-cupcakes. Dekorationerna var över hela köket när jag var klar.... Spritsar med olika frostingar, strössel i alla möjliga former o färger o MUMS, va svårt det...

Av Evalena - 30 november 2012 12:40

En killbekant fyller 40 idag, och ville ha två väldigt enkla tårtor att bjuda på. Och jag fick fria händer så jag passade på att testa lite guld och silver. (nu råkade jag bränna min hand mellan de båda två dekoreringarna så den bruna tårtan fick b...

Presentation


Jag ÄLSKAR att baka! Tårtor, bullar, kakor och bröd. Här lägger jag ut resultaten och en del recept, lite tips o förhoppningsvis kan just DU hitta inspiration! Mitt motto är "enkelt och kul"

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Skapa flashcards