Alla inlägg under januari 2012

Av Evalena - 31 januari 2012 09:05

JAG älskade att hjälpa min mamma med bakning. Och jag fick min första receptbok av min farmor när jag var 11 år...


Nu hittade jag en bild på min son när han var i tvåårsåldern...

jag vet inte om det bara är JAG, men ser han inte väldigt lycklig ut?   


 

Av Evalena - 29 januari 2012 11:17

Igår testade jag nåt SUPERSMASKIGT!


 


 


 



Jag gjorde vanlig petit-choux smet, och spritsade ut på plåtar och sen delade jag på dem och lade på vaniljkräm och lite grädde. Och så smält choklad över. Oh jisses, så gott!!

(jag gjorde dem givetvis i min nya maskin) ;)


Här kommer recept för 20 stora eller 40 små:


3 dl vatten

lite salt (jag tog nästan ett kryddmått)

lite socker (jag tog nästan ett kryddmått)

120 g smör/margarin

4 dl mjöl

6 ägg


Värm vattnet i en kastrull tillsammans med smör, salt och socker.

Låt koka upp och häll allt mjöl på en gång i kastrullen. Rör om med en träslev tills degen sugit upp all vätska.

LÅT SVALNA

Efter att degen svalnat, lägg den i blandskålen. Tillsätt sedan ett ägg åt gången under vispning på låg hastighet.

Arbeta degen i 2-3 minuter efter att du tillsatt äggen för att få en jämn och smidig deg.

Här kan du ANTINGEN forma små bollar med två skedar på plåtarna ELLER spritsa ut i valfri form.


Grädda i 180 grader i 40 min.

Lämna ungsluckan öppen och låt petit-choixerna svalna inne i ugnen efter gräddningen. Annars kan de falla ihop om du tar ut dem ur ugnen genast.


Tips: Byt sockret mot en nypa salt och strö över riven ost innan gräddning om du vill ha salta petit-choixer.


Du måste testa dessa!!!!

MUMS!




Av Evalena - 28 januari 2012 12:57

Lång historia kort;


Min sambo spelar i dansband. Och imorse när jag vaknade så hade han med sig en paket hem till mig från gårdagens spelning.

En alldeles fantastisk kvinna som heter Anne, som brukar dansa till dem, hade skickat med en present...till MIG!!


ÅH VAD GLAD JAG BLEV!!!

Och hur kan man träffa SÅ rätt? (jag har inga formar i silikon, men har velat ha hur länge som helst.)

Och rosa.........   

Bland de sötaste jag sett faktiskt!!!


 


och en superfin receptbok...med MASSOR av härliga recept!

 


Ja, vad ska jag säga?


Jag önskar och hoppas Anne, att jag får bjuda dig på en sån här cupcake snart!



TACK från hela mitt hjärta!

kram


(nu får ni ursäkta mig, jag måste gå o baka...)   

Av Evalena - 28 januari 2012 01:03

En av mina dessert-favoriter är FRITERAD BANAN................"ba-a satt`ni vet"


man kan få en liten portion....

 

 


och en lite större......

 

  '


Syndigt gott är det i alla fall...


Har DU någon "storfavorit" till kaffet`?

Av Evalena - 26 januari 2012 20:08

Hahaha... jag förstår att de som inte känner som jag eller delar min passion för bakning tycker att jag är lite knasig som känner mig ÖVERLCKLIG nu när jag äntligen har hittat MIN maskin!


Jag hade nästan bestämt mig för en Kenwood, med stark motor och rymlig "bytta" men i samma sekund som grabbarna fick se denna skönhet (den lilla är nästintill besatt av rött) så beseglades mitt öde ;)


 


och nu när jag läst på nätet att denna maskin har fått "bäst-i-test" på många ställen så kan jag nu kasta mig i kartongen och hälsa vår nya familjemedlem välkommen ;)


I´m SO HAPPY!!!!!!!!!!!!!!!!



Av Evalena - 26 januari 2012 13:24

Nu ska jag åka en sväng till Linköping (Net-on-Net) och köpa en köksmaskin o lite annat smått och gott som en baktok behöver!

Får se vad det blir för nått...


SPÄNNANDE!!!!!


  

Av Evalena - 25 januari 2012 17:07

Har precis gjort klart mina hittills snyggaste MAKRONER! (japp jag FÅR säga så för det är ju MIN blogg)   

En väninna skulle bjuda på fika på sitt jobb så jag gick in för uppgiften för kung och fosterland ;)


Smaken är vanilj med lemoncurd.

Och fyllda med lemoncurd-frosting  observera att de är penslade i glitter   (ätbart givetvis)

 


 


Jag är supernöjd över att ÄNTLIGEN ha gjort med ett "riktigt" makronrecept. (dvs sockerlag o termometer)


Klicka HÄR för en fantastisk "steg-för-steg-instruktion" 



Sen var jag ute på vift i staden igår och mer eller mindre SPRANG PÅ en liten affär som fick mitt hjärta att skena!


Den hette DIVERSIS och ligger vid Nya Torget här i Norrköping. (tryck på namn för hemsida)

det var där jag köpte det ätbara glittret och även en tyll till makronerna.

SUPERGULLIG tjej som äger affären och en hel del saker som jag nu lagt till på min "ska köpa-lista"

 


Kramar Evalena


Av Evalena - 24 januari 2012 12:23

För en tid sedan så gjorde jag biskvier för första gången (jag har dragit mig för det för jag trodde det var jättekrångligt)

MEN ack, vad jag bedrog mig.


Man blandar bara ihop:

  • 150 g mandelmassa  (riv på rivjärn)
  • 1/2 dl socker
  • 1 äggvita

och klickar eller spritsar ut små högar på bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter, på 175grader.


sen breder man på smörkräm

 

jag har för mig att jag gjorde vanlig chokladsmörkräm med en liten skvätt kaffe i.


sen smälte jag choklad och doppade dom i...

 


oj vilken fantastisk kaka det här är!!


kram Evalena

Presentation


Jag ÄLSKAR att baka! Tårtor, bullar, kakor och bröd. Här lägger jag ut resultaten och en del recept, lite tips o förhoppningsvis kan just DU hitta inspiration! Mitt motto är "enkelt och kul"

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards