Alla inlägg under maj 2012

Av Evalena - 29 maj 2012 14:35

På mors dag kom grabbarna hem med Thaimat till mig och denna lilla sötnos....


(Operatårta)


 


det var SÅ härligt att få sätta tänderna i nåt jag inte bakat själv för en gångsskull ;)


sen var jag sugen på att modellera själv, så jag gjorde lite blommor...

 


SEN vill jag passa på att tipsa om en SUPER-DUPERDUKTIG tårtmakerska som jag har lyckan att få arbetsträna hos, och som numera har en blogg ;)

Här hittar ni henne o hennes fina verk: http://bakankan.bloggplatsen.se/


KRAM o ha en fin dag!

Av Evalena - 27 maj 2012 13:32

Jag är superstressad men jag vill visa mina FINA presenter som jag fått av sonen.


Jag ÄLSKAR IB LAURSEN´s porslin och vill gärna ha allt från serien "Mynte" och oops....

nu är jag på god väg ;)



stor vispskål i lattefärg, liten vipsskål i latte, två muggar i latte, två muggar i vitt.

 


sen tre musliskålar i "English rose", och två muggar i samma, och tre små miniskedar i de tre olika färgerna.

 


Så HIMLA glad jag är!!

Av Evalena - 23 maj 2012 16:48

I lördags var den årliga marknaden i vår lilla by i skärgården där vi håller till på somrarna.

Det är så mysigt.

Inte så många stånd, men stämningen är så härlig!

Det finns karameller, tomatplantor, naturgodis, stickade mössor och lotterier mm....


Och så JAG ;)



Jag sålde Regnbågscupcakes, Macroner med lemon curd, jordgubbssyltsmörkräm och kaffesmörkräm och dinosauriekakor (vanilla cockies)

 


 


hade jag vetat att det skulle vara så efterfrågat med sånt här gott, så hade jag bakat MYCKET mer!

Det tog slut på en timma. (jag hade mycket mer än det på bilden)

Gud va skoj det var!!



Av Evalena - 9 maj 2012 13:38


Jag gick länge och var sugen på hembakta frallor med linfrön i så jag hittade som vanligt inspiration inne hos Sara men jag ändrade om lite i receptet.


 


Recept:


1 pkt jäst

4 dl vatten kallt

2 tsk salt

5 dl rågsikt

6 dl vetemjöl    MJÖL KAN DU TA VILKEN ELLER VILKA SORTER DU VILL

1.5 dl linfrö

2 dl creme fraiche / eller keso funkar kanon också

 
 

JAG GJORDE SÅHÄR:


smulade ner jästen o löste den i vattnet. i med saltet och creme fraichen.

sen mjölet och gör en deg.

i med linfrön sist.


jäs i 60 min


forma till frallor/ jäs 30 min till


pensla med uppvispat ägg o in längst ner i ugnen på 225 grader. i ca 20-25 min.


Blir otroligt saftiga o goda!!!

Av Evalena - 8 maj 2012 14:53

Japp...det kan ni läsa här!!   


Jag har hört det ryktas om att DANSBANDSFRUN gör bloggcomeback!!!


spring in direkt om ni vill läsa va den galna kvinnan skriver   



http://dansbandsfrun.bloggplatsen.se/





Av Evalena - 6 maj 2012 11:56

Det fick bli en egen variant av "regnbågskaka" här igår...


 


Känns som att man inte kan få nog av FÄRGER efter den här hemska vintern som varit...

 


man gör helt enkelt sockerkaksbottnar i olika färger och lägger smörkräm mellan och lägger som en stor brödlimpa, o voìla...så skär man sig en stooooooooooor bit ;)

 


MUMS!

Av Evalena - 3 maj 2012 12:08

Jag önskar mig ett tårtfat i present på Mors Dag.


Nu behöver jag hjälp med att bestämma vilket som är finast.



IKEA."ARV BRÖLLOP" diameter 29 cm Höjd 22cm

 




eller



LAGERHAUS "DIAMANT" Diameter 27cm och höjd 17cm

 


vilket hade DU valt?


 



bilder hämtade på Ikeas och Lagerhaus hemsidor

Presentation


Jag ÄLSKAR att baka! Tårtor, bullar, kakor och bröd. Här lägger jag ut resultaten och en del recept, lite tips o förhoppningsvis kan just DU hitta inspiration! Mitt motto är "enkelt och kul"

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards