Alla inlägg under december 2012

Av Evalena - 13 december 2012 11:56

Det är så mkt som händer just nu, så det får bli en liten paus.

KRAM

Av Evalena - 6 december 2012 15:29

Som jag har ältat och vridit på det fram&tillbaka....

Ska jag ansöka eller inte?


Många av mina kompisar hotar med att "om du inte söker så gör vi det åt dig"


så nu sitter jag o väljer ut lite bilder på mina bakverk.


Ja, jag SKA söka.    (omg....what have i done?)



Kramar




Av Evalena - 5 december 2012 20:12

Tror jag är den enda som inte bakat lussekatter ännu i år, om man får tro facebooks alla bilder...

MEN vi gillar varken torra bullar, saffransmaken (så mkt) eller äckliga russin...


men så idag fick jag ett ryck när snön vräkte ner, jag hade julmusik på och kände sån stämning att jag bara MÅSTE vika mig för traditionen ;)


men jag gjorde som vanligt "på mitt sätt"   

Jag frågade efter tips på recept på FB och fick lite olika, så jag tog lite av varje och så blev det jättebra.

(så goda att min son frågade om han kunde få receptet)


 


 


 


 


Lussebullar med vanilj och mandelmassa 


50 gram jäst

150 g smör eller margarin

2 påsar saffran

2 dl socker

5 dl mjölk

3 stora matskedar lätt creme fraiche

1 nypa salt

ca 15 dl mjöl. (du känner och ser på degen när det räcker) spara till utbakningen också


Fyllningen:


200 gram smör eller margarin

1 1/2 dl socker

4 tsk vaniljsocker


ägg

pärlsocker

MANDELMASSA



Jag gjorde såhär:


smulade ner jästen. smälte margarin/smöret.

blandade ner mjölken o kände så det blev 37 grader (fingervarmt)

tillsatte sockret, saffran och saltet

rörde tills det var upplöst

tillsatte mjölet lite åt gången tills det blev en fin deg.


Lät jäsa under bakduk ca.40 min


kavlade ut som på bild 1

lade på smör/socker/vaniljblandningen (rejält) Mums....

rev sedan mandelmassan så det kom överallt


rullade ihop hela degen till en stor rulle

lade i formar (eftersom det är SÅ mycket fett o "glurr". annars rinner det ut)

Lät jäsa ca 30 min till under duk


sätt på ugn 250grader


pensla med uppvispat ägg, på med pärlsocker och SHVUSSSS in i ugnen i ca 8 min. (beror på ugn)


Åh vad goda! Ni MÅSTE testa att göra dom, ni kommer aldrig mer återgå till "åttorna med russin" ;)




Kramar


och glöm inte min andra blogg  http://dansbandsfrun.bloggplatsen.se/










Av Evalena - 2 december 2012 17:55

Oj vad roligt jag hade igårkväll när jag skulle göra i ordning två fulla plåtar med mini-cupcakes.

Dekorationerna var över hela köket när jag var klar....

Spritsar med olika frostingar, strössel i alla möjliga former o färger o MUMS, va svårt det var att hålla fingrarna i styr!


Ni kan få se lite av resultaten...

 

jag vet inte hur det är med er, men jag blir så glad av att se sånnahär små söta godingar!!

"MER SÖTSAKER ÅT FOLKET"!!!! ;)


 


Jag KAN ha fått till den godaste frostingen med mascarponeost men det receptet kommer imorgon....



 

Kakfat från Ö&B

bakgrund: Diversis Norrköping


Kramar




glöm inte att jag även bloggar på http://dansbandsfrun.bloggplatsen.se/

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Jag ÄLSKAR att baka! Tårtor, bullar, kakor och bröd. Här lägger jag ut resultaten och en del recept, lite tips o förhoppningsvis kan just DU hitta inspiration! Mitt motto är "enkelt och kul"

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Skapa flashcards