Alla inlägg under mars 2012

Av Evalena - 30 mars 2012 14:29

 


 


 


Äsch, jag skriver inget. Dom får tala för sig själva ;)

Av Evalena - 29 mars 2012 13:54

var så sugen på att göra lite påskkycklingar i SP...


 


 


 


Gräset är smörkräm (som tyvärr hade stått framme lite för länge)

dekorationer i sockerpasta o marsipan.


Av Evalena - 28 mars 2012 12:43

" - vad ska vi baka idag?" frågade jag sonen...


" - hm....det godaste som finns är maränger mamma"


Så det fick det bli!


först några stora med kakao i, o dekorerade med chokladkulor

 



sen några babyblå (blev alldeles för bleka)

 


och några rosa förstås...

 


ÅH vad gott det är med vanliga maränger! (önskar att färgerna syndes lite bättre)

 


4 äggvitor

12 msk socker

några droppar citron

vispa till en hård smet


klicka ut/spritsa och kör på 100-125 g i 60-90 min (när de släpper från bakplåtspapperet är dom klara)


Så enkelt och gott!

Av Evalena - 27 mars 2012 15:50

Jag gjorde ju lite olika inköp på affären DIVERSIS här i Norrköping igår.


Tex en 500g påse med riktigt finmalet mandelmjöl, och OJ va härligt att slippa allt jobb med att mala själv...


Och trots att jag gjorde en dundermiss (nope, den tänker jag INTE avslöja) ;) så blev de helt ok.

Och jag ÄLSKAR de starka färgerna som är PULVERFÄRG. (nu när jag testat dessa så kommer jag köpa på mig en burk i varje nyans o gå loss totalt i macaron-världen)


 


Nu kan gästerna komma!!

(jag ska inte alls ha gäster men ni måste ju tro det, så ni inte fattar att jag ska äta upp alla själv)   




Jag har inte smaksatt dessa, men fyllningen är vit choklad ganache! OCH vad god den var!!!!!


2 dl grädde

200gr vit choklad.


smält chokladen i grädden och ställ att svalna i kylen till dagen efter (eller minst 6 h)

när den är kall, vispar du upp den till en "fluff" och fyller kakorna med.


Av Evalena - 26 mars 2012 16:34

Japp, nu har jag handlat hem lite smått o gott från affären jag jobbar i.

Jag ska testa riktigt mandelmjöl och jag lovar att recensera det sen.


Köpte också riktig pulverfärg ÄNTLIGEN!


 


sen svängde jag in på LIDL och där fick jag en liten chock, för jag hittade en Bakmatta som jag varit för snål med att inhandla ännu för endast 29.90 WHAT?

Snacka om att LIDL överraskar ibland!!   

 


måste sätta igång...ciao!

Av Evalena - 24 mars 2012 13:22

Var tvungen att baka dessa igårkväll! (kunde inte sluta tänka på de vi åt i London)

OJ vilka goda rackare. Inte så söta som många andra cupcakes.


(ber om ursäkt för mina FÖRSKRÄCKLIGT fula muffinsformar, jag MÅSTE inskaffa lite nya på mitt jobb www.diversis.se snarast! Fick hem jättesöta lila och gula igår som är perfekta nu!!


 

(hann inte garnera dem för vi var så sugna) hahaha

 


 

RECEPTET ÄR HÄMTAT HÄR

Ingredienser



Frosting:


100 g färskostav philadelphiatyp (rumsvarmt)



Gör så här


  1. Sätt ugnen på 175°C.
  2. Placera muffinsformar på en plåt eller använd en muffinsplåt.
  3. Blanda mjöl, kakao och salt i en bunke.
  4. Vispa socker och olja till en jämn och blank smet med elvisp i en annan bunke. Tillsätt ägget, under vispning, sedan hushållsfärg och vaniljsocker.
  5. Sänk hastigheten på vispen och tillsätt mjölblandningen och filmjölken om vartannat.
  6. Blanda ättika och bikarbonat i en kopp, det skummar lite, rör ner blandningen i smeten.
  7. Fyll smeten i formarna till 3/4. Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter. Låt svalna helt innan de garneras med frosting och strössel.
  8. Frosting: Vispa färskost, florsocker och smör med elvisp i en bunke. Blanda i mjölk, vaniljsocker och ev citronjuice.
Av Evalena - 23 mars 2012 09:27

Det blev fler macarons igår, för har jag börjat så är det som en "on-knapp" går på och då MÅSTE jag utmana mig själv hela tiden...

Testa nya varianter med nya smaker...


Jag använde HELLO SUGAR´s fantastiska recept som ni har HÄR 

Helt suveränt med bilder och steg-för-steg beskrivning.


Jag gjorde macaronsen grå (med liiite päronkonjaksmak) och sen kom jag på att jag hade köpt lakritsgodisar, och vet ni?

Det blev så TOKIGT gott så nu ska jag använda dessa vid olika förhandlingar i livet...tex:


* vid bilaffärer; "sänk priset med 25 000 så får du en låda "bakeandfun-macarons"

* när jag är försenad till dagis: "jamen oj, skulle jag hämtat min son för 4 timmar sen?

oj förlåt , men ta här...lite lakritsmacarons?"

* när sambon är gosesugen och jag vill läsa min nya amelia; "här älskling, ät lite macarons"

(o så trycker man in en näve i mun på honom)


osv... ;)


så min lakritsfyllning MÅSTE jag tyvärr hålla hemlig   


 


 


 


 


nästa steg är att göra helt svarta rackare, hur coolt vore inte det?


ciao!

Av Evalena - 22 mars 2012 23:08

 
 
Jag tävlar hos Sockertussen om den här Whoopiemattan och en
DekoMax
från KÖK
etcetera
.
Klicka HÄR om du också vill vara med!

Presentation


Jag ÄLSKAR att baka! Tårtor, bullar, kakor och bröd. Här lägger jag ut resultaten och en del recept, lite tips o förhoppningsvis kan just DU hitta inspiration! Mitt motto är "enkelt och kul"

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Skapa flashcards