Alla inlägg under februari 2012

Av Evalena - 27 februari 2012 11:51

Det här har inget med bakning att göra MEN jag heter ju "bakeand F-U-N" och detta är FUN!!

Riktigt fun!!

Jag vill nämligen ge er chansen att testa LOVEFILM gratis i två månader, så som jag gör just nu - via BUZZADOR


Det är SÅ suveränt!

vi har varit sjuka ganska mycket den här hösten till o från och då kan det knappast bli lättare eller bättre än att få hem filmer direkt i brevlådan. Sedan kunna ha filmerna så länge vi vill, o sen bara lägga dom på lådan igen när vi är klara...och vips...så får man nya igen från listan man själv gör inne på LOVEfilm.se.


Nu kan ni gå in och registrera er för 2 gratis månader på LOVEFILM.se och använd då koden:  " van1201 "


lycka till!!

Av Evalena - 25 februari 2012 11:25

Brorsdottern ska ha 17årsfest ikväll och gav mig helt fria händer!


Jag hade så mycket idéer att jag låg sömnlös en hel natt men sen satte jag igång. Och resultatet blev följande...


 


 


 


 


jaa...tror jag fick med de flesta av hennes intressen ;)




vaniljbottnar

fylld med hallongrädde (efter hennes eget val) ;)

spacklad med rosa vaniljsmörkräm

täckt med rosa sockerpasta och svart marsipan

alla dekorationer är ätbara i sockerpasta (förutom bag-in-boxen-etiketten som är utskriven på papper)

Av Evalena - 23 februari 2012 23:04

Som vädret var idag, så var det FÄRGER som gällde med min ena tårta!


(jag har ju inte så många utstickare ännu men det blev ok ändå)


Jag tycker den blev väldigt "vårig" ;)

 


 


den innehåller chokladbottnar

classcreme

hallonsylt

grädde

spacklad med vaniljsmörkräm

täckt med sugarpaste

dekorerad med både SP o marsipan


UNDERBARA VÄDER, FORTSÄTT GÄRNA I DEN HÄR STILEN!!!

Av Evalena - 20 februari 2012 17:16

Nej, det här är inte BARA bakverk o godsaker. Det är en SOS-blogg också som tipsar om hur man kan må bättre i dessa förbaskade snor/host/febertider ;)


Hittade en "ingefärsshot" hos TEGELBACKEN som jag tycker ALLA borde testa.

Helt ärligt är den så god så jag går o "smyghuttar" så fort jag kan ;)


 


jag som är reumatiker hyser även stort hopp till denna, att den skall kunna göra mig bättre i lederna.

(Ingefära skall ju ha en mycket positiv effekt på "sånna som mig" har jag hört)


 

 

3 hg ingefära, 1 dl socker, 75 cl vatten, 2 citroner

 

Skala ingefäran och skär den i tunna skivor. Koka vatten och ingefära i 30 minuter. Sila av och rör sedan i sockret. Låt svalna. Pressa citronerna och blanda saften med ingefärsavkoket. Häll på en flaska och förvara i kylskåp.
Receptet blir till ca 75 cl dricka som räcker i ca 2-3 veckor för en person om man dricker ett snapsglas fullt varje morgon.



(om ni undrar om jag lagt av med bakandet, så är svaret NEJ. Men jag har två tårtor till helgen och är så in i 17 upptagen med dom....den ena är "fria händer" till en skitsöt 17årig tjej så den är SVÅR men superkul, och den andra är till släktmiddag/kalas) bilder utlovas senare såklart.

Av Evalena - 19 februari 2012 19:15

Hittade ett fantastiskt gott bröd inne hos Mycakes som jag var tvungen att baka igår kväll. (tror hon kallar det "himmelsbrödet") jag förstår varför.

Men själv vill jag att alla som kämpar med surdegar hit o dit kan göra detta o få en massa tid över till annat ;)


 


Ca 20 st


Ingredienser


25 g jäst

5 dl vatten (37grader)

1 dl mjölk

2 tsk salt

1 msk honung

5 dl ljust & milt fullkornsvetemjöl (här tog jag rågsikt som jag hade hemma)

7 1/2 - 8 dl vetemjöl special


Gör så här:


Smula jästen i en bunke

Blanda vatten o mjölk och häll lite över jästen och rör om så den "löser sig"

Tillsätt resterande vatten- o mjölkblandning, salt o honung.

Rör ner fullkornsmjölet och det mesta av vetemjölet (spara drygt 1 dl till utbak)


Arbeta snabbt ihop den lösa degen

OBS degen SKA VARA LÖS!!!! Tillsätt inte mer mjöl än receptet.

Strö över lite av vetemjölet, täck med bakduk. Låt jäsa 1 - 1,5h

Degen ska bara jäsa en gång


Sätt ugnen på 250 grader


Strö ut 1/2 - 1 dl vetemjöl på bakbordet o TIPPA UT DEGEN FÖRSIKTIGT


OBS: KNÅDA INTE DEGEN , JÄSBUBBLORNA SKALL VARA KVAR


Strö ytterligare lite mjöl över degen.

Platta försiktigt ut degen med hande till ca 30*40 cm

Skär snabbt (enklast med degskrapa eller pizzaslizer) degen i 6-7 cm smala remsor

Dela sen varje remsa i 2-3 delar på snedden

(bra om bröden får samma storlek)


Lägg på bakplåtsklädda plåtar


Grädda direkt i mitten av ugnen 8-9 min


Låt svalna utan bakduk för godaste skorpan. Går utmärkt att frysa!




Av Evalena - 18 februari 2012 11:36

Jippie!


om några veckor ska jag bege mig till London och handla en massa roliga "bakgrejjer"

Saker som man behöver vid tårtbakning  (priserna är mycket lägre i England)


Har redan en lista lång som vasaloppet...


Hit ska jag http://www.janeasher.com/index.php


det finns en liknande affär i närheten av Harrod´s också men jag har glömt vad den heter.

Är det någon som vet eller har fler förslag så bara ös in dem, det uppskattas STORT!



kram Evalena

Av Evalena - 16 februari 2012 10:30

Man kan behöva lite gott UTAN socker ibland och DÅ är min personliga favorit SMOOTHIE


Det går att variera i det oändliga

 


I den här är det:


Laktosfri lättfil

frysta jordgubbar

banan


MUMS....DUBBELMUMS!

Av Evalena - 15 februari 2012 11:46

Testade en ny variant igår med BAILYS i och lite smält blockchoklad på.

Och för att undvika allt för mkt sötma, gjorde jag lemoncurdfrosting.


Blev galet goda men jag stör mig på att blockchokladen blev "grynig" när den kallnade.


 


 

Presentation


Jag ÄLSKAR att baka! Tårtor, bullar, kakor och bröd. Här lägger jag ut resultaten och en del recept, lite tips o förhoppningsvis kan just DU hitta inspiration! Mitt motto är "enkelt och kul"

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards