Direktlänk till inlägg 11 januari 2012

Macarons / Makroner LATHUND

Av Evalena - 11 januari 2012 16:29

Jag blir så himla glad att ni frågar om dessa franska bakverk!

Jag är ju alldeles ny på dem själv MEN varje gång jag bakar dem så lär jag mig hur jag behöver göra för att de skall bli bra. (o igår lärde jag mig ju hur jag ABSOLUT inte skulle göra)   


Så här gjorde jag dessa:  

    

Jag tar fram ett glas med 3 äggvitor flera timmar innan och ställer på diskbänken med lite plastfolie på. 

(De ska ju helst stå över natten.)


* Först av allt siktar jag ner 200 gram florsocker i en bunke. Sen siktar jag ner 100 gram mandelmjöl.


* Sen blandar jag runt så det blir blandat.


* Ställ bunken åt sidan.


* Sen vispar jag äggvitorna lääääääääänge. Tills de blir en fyllig o kritvit gegga.


* DÅ strör jag i ca 4-5 matskedar strösocker (lite åt gången) under fortsatt vispning.


* Nu har du en grund. En fin marängblandning.


* Här kommer nu det svåra (enligt mig alltså) att VÄNDA ner mjöl-florsockerblandningen i marängsmeten försiktigt.  (jag använder slickepott)

Det måste bli blandat MEN man får absolut inte blanda runt för länge.


* Det är också här du väljer om du vill stänka ner några droppar hushållsfärg och/eller smaksättning. (KOM IHÅG ATT BLANDA YTTERST FÖRSIKTIGT)


* Nu skall du spritsa ut blandningen på plåtar.


* Jag tar först en pensel och oljar in bakplåtspapperet lite för att kakorna ska släppa lättare sen. (inte olivolja)


* Du spritsar små runda ringar (5-kronor) Smaksak. Jag tycker nästan att det är lagom med 1-kronor... (de "rinner" ju ut lite. (använd en rund tyll)


* NU kan du se små toppar på dem. De får du bort om du tar plåten och "knackar" lite försiktigt i bänken. Då ser du att smeten "breder ut sig" och blir jämn.



* Här skall de nu gräddas på 150 grader. I min ugn är det exakt 8 min som gäller men håll koll!

  Här är det nu den lilla gosiga "fransen" blir (som jag kallar det) det under ni vet säkert vad jag menar ;)

  Jag antar att man ska grädda dem i mitten, MEN jag har upptäckt att mina blev bra även längst ner.

  (Man KAN ju testa några få stackare på en plåt o se...om man har gott om tid) ;)

  Och det MÅSTE man ha när man gör macarones.




här är några jag gjorde innan jag visste att man kan "knacka" plåten i köksbänken...

 


Smaksättningar jag har använt är jordgubbssylt, kakao, vaniljarom

Något jag ska testa snart är blåbärspuré (barnmat) det är ju slätt och fint så det kan nog bli en HIT`


Jag kan inte komma på något mer just nu men fortsätt fråga på! SKITKUL!


Stor kram!!


 
 
Marie

Marie

11 januari 2012 18:17

Sv: "hemligheten" med hjärtan-på-tråd är att INTE vattna för mycket!! Jag har lyckats bäst med dem som jag glömt bort, de har till och med börjat blomma med pyttesmå blommor!!
Så...du ska inte vara FÖR snäll med vattnet;))
Kram♥

http://miruschkas.blogspot.com

Evalena

11 januari 2012 20:17

Kanon, då kommer den trivas hos mig. Jag kan va en riktig bitch o glömma bort mina 3 levande växter...Alldeles för lätt...Puh! ;)
kram

 
S

S

11 januari 2012 19:32

Guuuud så goda saker du kan baka!!! Ser jättesmarrigt ut :)/S

http://bipolartyp2.bloggspot.com

Evalena

11 januari 2012 20:23

Tack snälla du!! Va glad jag blir!! Ha det gott/ kram Evalena

 
Ingen bild

Anja

11 januari 2012 20:47

De är så jäkla goda :-)

Kan tipsa om lime eller citronsmörkräm. Sjukt gott! Det syrliga bryter av så jäkla perfekt mot det söta!

Hallon är oxå en hit i och med dess syrlighet!

Det är verkligen ett projekt m makroner men väl värt det när man får in snitsen :-)

Evalena

11 januari 2012 21:30

Mycket bra tips, med citron eller lime (för nog är de söta alltid) ;)

Ja nu när det börjar gå bättre, vill jag nästan göra dem varje dag....

 
Carro

Carro

11 januari 2012 22:34

Ok, min kommentar i eftermiddags kom btydligen inte iväg, den löd typ så här: Shit vad sugen jag blev på att baka detta en gång till nu, liksom testa en sista gång. Tack för alla tips, denna skall skrivas ut och plastas in till mitt recepthäfte. hahaha. Kanon!

http://Carropiiz.blogg.se

Evalena

11 januari 2012 23:01

oops ;)
Jamen gör det o följ varje punkt noga *ler*

kör naturella för säkerhetsskull, känns som de är enklast att lyckas med.
Kör hårt o hör av dig så jag får veta hur det gick! kram o lycka till!

 
Ingen bild

Elle

12 januari 2012 22:10

Tjo du har glömt å skriva dä viktigaste när man har mä Makroner å göra...........dom ä kraftigt BEROENDEFRAMKALLANDE (både å baka å äta =)) Tack för alla supertips! Kram

Evalena

13 januari 2012 01:45

hahaha Det där "mä" & "å" känner jag igen, kan det vara en Småländsk makrone-fantast? ;)
Ja, det är så GALET kul å baka dom så jag kan drömma om det på nätterna! (säg inte det till nån, det låter ju knasigt) hahaha
kram

 
Ingen bild

Elle

13 januari 2012 15:51

Rätt gissat!! Funderar på om ja ska prova hallonvarianter i helgen........

Evalena

13 januari 2012 15:59

;) hallon är mer än lovligt gott i de flesta bakverk...Jummy!;)
lycka till! kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Evalena - 13 december 2012 11:56

Det är så mkt som händer just nu, så det får bli en liten paus. KRAM ...

Av Evalena - 6 december 2012 15:29

Som jag har ältat och vridit på det fram&tillbaka.... Ska jag ansöka eller inte?   Många av mina kompisar hotar med att "om du inte söker så gör vi det åt dig"   så nu sitter jag o väljer ut lite bilder på mina bakverk.   Ja, jag SKA sö...

Av Evalena - 5 december 2012 20:12

Tror jag är den enda som inte bakat lussekatter ännu i år, om man får tro facebooks alla bilder... MEN vi gillar varken torra bullar, saffransmaken (så mkt) eller äckliga russin... men så idag fick jag ett ryck när snön vräkte ner, jag hade ju...

Av Evalena - 2 december 2012 17:55

Oj vad roligt jag hade igårkväll när jag skulle göra i ordning två fulla plåtar med mini-cupcakes. Dekorationerna var över hela köket när jag var klar.... Spritsar med olika frostingar, strössel i alla möjliga former o färger o MUMS, va svårt det...

Av Evalena - 30 november 2012 12:40

En killbekant fyller 40 idag, och ville ha två väldigt enkla tårtor att bjuda på. Och jag fick fria händer så jag passade på att testa lite guld och silver. (nu råkade jag bränna min hand mellan de båda två dekoreringarna så den bruna tårtan fick b...

Presentation


Jag ÄLSKAR att baka! Tårtor, bullar, kakor och bröd. Här lägger jag ut resultaten och en del recept, lite tips o förhoppningsvis kan just DU hitta inspiration! Mitt motto är "enkelt och kul"

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards