Alla inlägg under mars 2012

Av Evalena - 22 mars 2012 16:01

Idag var det tufft hos Reumatologen i Linköping, och framförallt efteråt...


Då tog jag fram min mest "bedjande" och rara blick och använde min "nära-till-gråten-röst" och vädjade till sambon:


"kaaaan vi inte taaaaaa en sväng till Cloetta?"   


och hur skulle han kunna säga nej då?  


så.....


     


MUMS!!



Av Evalena - 21 mars 2012 23:05

Nu vet jag hur macarons ser ut när de spricker... Men det var bara en del så man får va glad för "det lilla" ;)


Jag testade nya pastafärger från Londontrippen och blev nöjd.

Sen gjorde jag en smörkräm med MASSOR av pressad citron och lemoncurd i så den blev UNDERBART god!

(tyvärr använde jag inga mått, utan tog lite (som alla våra mammor gör) "på en höft"  


men jag använde: margarin, phillyost, äggula, florsocker, lemon curd, pressad citron, grön pasta färg.


 


 


 


Min sambo provsmakade och sade: "oj, detta var nog de godaste du gjort hittills"

(så jag tänker vara nöjd) ;)

Av Evalena - 18 mars 2012 14:55

Alla pratar om Hummingbirds Bakery och deras cupcakes, att det är ett MÅSTE om man besöker London.

Men jag läste på en del bloggar innan vi for att LOLA`S faktiskt är "snäppet bättre", så gissa vart vi gick?


Vi passade på inne på Selfridges när vi var där. Började blarra tårtor med tjejerna och fick fota med vår VÄRDELÖSA fickkamera (något vi INTE fick vid PIERRE HERME´s MACARONESMONTER) *töntigt*

 


önskar att vi hade haft med min riktiga kamera, så ni fått se färgerna ordentligt... MUMS!!!

 


det fanns också fyrkantiga godsaker också som fick oss att dregla....

 


Men vi valde efter LÅNG tid, dessa. två med red velvet, milk chocolate, carrot! (någon gick o slängde med kassen så därav geggan överallt ;)

 

Tjejerna mitt emot Lola´s! Jättegulliga (den ena hade varit i Sverige en hel del o roat sig) ;)

 

 


 


jamen det var lite mer "suddiga" bilder.


härlig söndag på er!!!


Av Evalena - 17 mars 2012 18:32

Nu åkte vi ju till London för att ha kul i första hand MEN jag hade ju planer på att köpa hem en MASSA baksaker som kan behövas när jag bakar tårtor och annat, så hela onsdagen hade jag vikt åt "bakshopping"


Först skenade jag runt på alla Sainsbury´s mataffärer och hittade lite smått och gott. Tex "karamellfärg" för 8 kronor flaskan. Helt ok ;)



Sen tog vi taxi till otroligt mysiga CHELSEA och besökte "Jane Asher´s"  SOM JAG LÄNGTAT!!!!

(här under kan ni se att jag är så förvirrat lycklig att jag inte hittar ingången) hahahaha

 


om jag köpte nåt?


Ja lite blev det....

 


   


sen skulle vi gå vidare ner till Harrod´s och alla som vi stannade o frågade efter vägen tyckte vi var tokiga som promenerade. "mycket enklare att ta taxi" tyckte de...


Men vips så var vi framme, och endast ett stenkast därifrån så passerade vi en affär som jag kände igen från nätet....

Divertimenti

 

Härinne har de en massa fin-fina bakverktyg också... formar och skålar osv...värt att kika in!


japp, det var lite från onsdagens inköp!

Mera kommer.....


Av Evalena - 16 mars 2012 13:29

Nu är jag hemma igen efter några härliga dagar i LONDON!


jag har shoppat hos Jane Asher, jag har ätit en miljon cupcakes o gjort små studiebesök här o där....


Jag lovar att berätta allt MEN nu ska jag iväg så det får bli senare ;)


kram o ha en härlig fredag!

Av Evalena - 12 mars 2012 15:47

............i alla fall för oss som bakar macarones.....och andra bakverk också för den delen  


Häromdagen fick jag ett meddelande av Katta som berättade att hon hittat en mycket speciell sak på WILLYS och genast tänkt på mig!

ÅH va glad jag blev! TUSEN TACK!!!


Kolla in detta!


 


Nu slipper jag kasta alla dessa äggulor som blir över, vid macronesbak... (om jag inte använder dem till smörkräm förstås)

Tror flaskan kostade 29.90


HÄR SKA BAKAS!!!! ;)

Av Evalena - 11 mars 2012 13:49

Jag MÅSTE lära mig att göra cupcakes!


Igår bestämde jag mig för att träna OCH samtidigt ta tillvara några bruna bananer som skulle kastas...

Dom blev supergoda, men det är en väldans tur att jag har anmält mig till en "spritsteknikkurs" på DIVERSIS i maj! ;)


 


 


Recept:


150 g smör eller margarin
2 dl socker
2tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
4 ägg
2 bananer
1msk pressad saft av citron
4 dl vetemjöl


Gör så här:


sätt ugnen på 200 grader

blanda smör och socker med elvisp till en smidig "gegga"

tillsätt äggen ett åt gången o vispa lite mellan varje.

i med bakpulver o vaniljsocker

mosa bananerna på en tallrik o häll över citronsaften o mosa ihop. I med röran i smeten o vispa lite till.

häll i mjölet, vispa lite mer


klicka i 3/4 dela smet i varje form o shuuuuusssssss in i ugnen


ca 20 min senare är de klara!




Nu ska jag ta med mig grabbarna ut o mysa i det fina vädret och bjuda på några av dessa godsaker ;)


En UNDERBAR söndag önskar jag er alla!!!!

Av Evalena - 10 mars 2012 14:24

Efter middagen igårkväll så frågade jag sonen:


"om du får välja vad som helst till efterrätt, vad väljer du då"?


han funderade några sekunder o svarade sen:


"det där som vi åt när vi satt på golvet och spelade hockeyspelet du vet"

 

(det var säkert ett år sedan och vi åt PAVLOVA-rulle med grädde och jordgubbar)  


Så jag gjorde en liten snabbvariant genom att vispa 3 äggvitor, några droppar ättiksprit och 1.75 dl (ca) socker.

Vispade hårt o bredde ut i en ungsform på bakplåtspapper o hade det i ugnen ca 20 min.


MUMS!

 

Presentation


Jag ÄLSKAR att baka! Tårtor, bullar, kakor och bröd. Här lägger jag ut resultaten och en del recept, lite tips o förhoppningsvis kan just DU hitta inspiration! Mitt motto är "enkelt och kul"

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Skapa flashcards