Alla inlägg under januari 2012

Av Evalena - 7 januari 2012 23:38

Sonen skall ha kalas om två veckor, så jag frågade vad han ville bjuda på för bakverk.

Han var JÄTTEBESTÄMD på tårta och kakor.

"vad för kakor?" frågade jag...

"eh...kakor med sånna i" sa han och pekade på mina burkar med M&M´s och nonstop i.


Ok, leta fram ett gammalt recept, och ändra om det lite till mer barnvänligt.


Sonen blev nöjd. (och jag med)

 


Ingredienser


125 gr margarin eller smör (mjukt)

3 dl strösocker

2 ägg

En "skvätt" vaniljarom eller 2 tsk vaniljsocker

 

4.5 - 5 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

1 krm salt


godis av något slag; chokladkross, m&m´s, smarties, non stop, nötter


Gör så här:

 

börja med att vispa ihop ingredienserna med tjock o kursiv stil med elvisp.

sen ner med resten o blanda ihop.


Här rullade jag den lite kladdiga smeten till "kulor" och lade på bakplåtspapperklädda plåtar.

Sen flyter de ut av sig självt i ugnen i fin rund form, så tänk på det o lägg dom inte för tätt.

(tror jag hade 9 på varje plåt åt ggn)


In i ugnen i 175 grader. Jag testade första plåten i 15 min men då blev kakorna för torra och hårda, så 11 min var perfekt med min ugn.

(du ska kunna trycka ner godisarna i kakorna när de kommer ur ugnen)


Låt godsakerna svalna på galler.


Det blev 50 stycken (eller nu när jag tänker efter 28 stycken...)   


Av Evalena - 6 januari 2012 12:37

Oj, himmel och pannkaka så goda dessa blev! Inte alls så krångligt som jag trodde.


 


Ingredienser


1 ägg

3 dl mjölk

75-100 gram margarin/smör  (här tog jag 100)

30-50 gram jäst   (här tog jag 50)

1 msk socker

knappt 1 liter vetemjöl (ca 1 kg)


Fyllning


1 1/2 dl aprikosmos eller marmelad (barnmatsburk)

Men JAG gjorde bara en "gegga" av socker och margarin och lade på en liten klick på varje "snibb"


Pensling


ägg


Glasyr

 

3/4 dl florsocker och vatten


Blanda alla ingredienserna till degen UTOM mjölet. Alla ingredienser skall vara kalla.

Sätt till lite mjöl i sänder till en lös deg.

Arbeta den smidig.

Dela degen i 4 delar o kavla varje del till en "rundel"

Sporra ut (en pizzaslicer är perfekt) åtta snibbar ur varje rundel, lägg på lite "gegga" och rulla samman till en giffel.

Jäs långsamt, i ej för varmt utrymme, till dubbel storlek.

Pensla med ägg och grädda i 225-250 grader. 5-8 minuter

Glasera när gifflarna svalnat.


NJUT!!

Av Evalena - 5 januari 2012 11:38

Den här cheesecaken är otroligt god och verkligen värd att göra!

(försök bortse att blåbären "blödde" på toppen) ;)


 

INGREDIENSER:

6-8 BITAR


Pajskal

250 g (ca 15st) digestivekex

100 g smör eller margarin


Fyllning

3 ägg

1 dl strösocker

saft och rivet skal av 1/2 citron

500g av philadelphia - eller mascarponeost

1/2 tsk vaniljsocker

2 dl blåbär


Garnering

blåbär


1. Börja med pajskalet. Sätt ugnen på 175 grader. Smula kexen i en matberedare (har du ingen kan du lägga kexen i en plastpåse o krossa med en kastrull eller liknande)


2. Smält matfettet och balnda det med kexsmulorna till en massa


3. Tryck ut kexblandningen en bit upp på kanten i en pajform med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter. Ställ pajskalet kallt i 15 min.


4. Grädda pajskalet ca 10 min mitt i ugnen. Låt svalna.


5. Gör fyllningen: Vispa ägg och socker pösigt. Riv och pressa citronen. Tillsätt citronsaft, skal, ost och vaniljsocker i smeten. Rör den jämn.


6. Blanda ner bären, rör försiktigt så att de inte mosas helt. Häll blåbärsfyllningen i pajskalet.


7. Ställ kakan i frysen, minst 3 timmar. Tag ut den ca 20 min före servering. Garnera med blåbär.


Taa-daa! klart!

Av Evalena - 3 januari 2012 22:12

Äsch, jag överreagerade nog förut...

Dom blev ok. Men jag ska använda mina gamla recept i fortsättningen   


 

Av Evalena - 3 januari 2012 17:49

Grrrr...


Jag har testbakat en av muffinsen från min nya bok och HERRE-MIN-JE så tråkigt det var!

Jag får försöka rädda både dom o min bak-heder med lite schysst frosting eller garnering...


Bilder kommer


Men största anledningen till min ökade puls är att jag vill ha en snygg HEADER hit till min blogg.

Men då måste man kunna datorer, och det kan jag ...........inte....  



Nåja, jag ska knuffa ner mitt barn i badkaret, sätta sambon i arbete i köket så jag kan sätta mig i lugn och ro och få till något som jag kan bli nöjd med.


see u!

Av Evalena - 3 januari 2012 10:22

Vill du göra de godaste bullarna som finns?

Kolla in dessa då, smakar som de på cafèerna   

       


Ingredienser:


1 pkt (50g) jäst för söta degar

100 gr margarin eller smör

3 dl mjölk

1/2 tsk salt

1 dl socker eller vit sirap

ev 2 tsk kardemumma

ca 9 dl vetemjöl


FYLLNING

2 dl marsán eller vaniljkräm


PENSLING

1 ägg


GARNERING

50gram smält margarin

1 1/2 dl strösocker


TILLBEHÖR

spritspåse


1. Smula jästen i en bunke. Smält matfett i en kastrull på svag värme. Tillsätt mjölken. Låt blandningen bli fingervarm, 37 grader. Häll den ljumma degvätskan över jästen och rör om tills den löser sig.


2. Tillsätt salt, socker eller sirap och ev. kardemumma. Mät mjölet genom att hälla det luftigt direkt från påsen i ett litermått. Tillsätt drygt 2/3 av mjölet.


3. Arbeta degen kraftigt med en träsked, ca 8 min, tills degen blir blank, smidig och släpper kanterna. Jäs under bakduk i ca 30 minuter till dubbel storlek.


4. Arbeta ihop degen och ta sedan upp den på mjölat bakbord. Tillsätt mer mjöl om det behövs och arbeta degen smidig.


5. Dela degen i två delar. Rulla ut en bit deg till en längd och dela den i 12 lika stora delar. Rulla till släta bullar. Lägg bullarna på en plåt med baklåtspapper. Låt jäsa i 15 min.


6. Häll vaniljkräm i en spritspåse. Gör en grop i mitten av varje bulle och fyll med kräm. Låt bullarna jäsa ytterligare ca 10 min. Värm ugnen till 250 grader.


7. Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda mitt i ugnen i 5-10 min. Låt bullarna svalna på galler under duk. Efter gräddningen penslas bullarna med smält/margarin o doppas i socker.


ENJOY!!

Av Evalena - 2 januari 2012 20:48

Att baka cupcakes är inte så kul tycker jag......ännu.........MEN det kanske blir nu.....?


 



Av Evalena - 2 januari 2012 12:51

Blev så sugen på gamla hederliga KNÄCKFLARN (går verkligen hur snabbt som helst att göra)


 


100 gram margarin eller smör

1 1/2 dl strösocker

1/2 dl vetemjöl

1 1/2 dl havregryn

 

Hetta upp margarin, socker o vetemjöl. Blandningen skall inte koka.

Tillsätt havregrynen och rör om.

Låt smeten svalna något.

Lägg knappt teskedsstora klickar av smeten på smord plåt, eller bakplåtspapper med stora mellanrum.

Grädda flarnen guldbruna i 200 grader i 6-7 min.

Lossa kakorna nästan omedelbart med hjälp av vass o tunn kniv.

(låt dom svalna på galler)

 

sen brer du smörkräm på och lägger ihop två och två.


SMÖRKRÄM


100 gram margarin

2 dl florsocker

1 äggula

1 msk vaniljsocker


MUMS!!

 

 

Presentation


Jag ÄLSKAR att baka! Tårtor, bullar, kakor och bröd. Här lägger jag ut resultaten och en del recept, lite tips o förhoppningsvis kan just DU hitta inspiration! Mitt motto är "enkelt och kul"

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards