Direktlänk till inlägg 24 januari 2012

Biskvier

Av Evalena - 24 januari 2012 12:23

För en tid sedan så gjorde jag biskvier för första gången (jag har dragit mig för det för jag trodde det var jättekrångligt)

MEN ack, vad jag bedrog mig.


Man blandar bara ihop:

  • 150 g mandelmassa  (riv på rivjärn)
  • 1/2 dl socker
  • 1 äggvita

och klickar eller spritsar ut små högar på bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter, på 175grader.


sen breder man på smörkräm

 

jag har för mig att jag gjorde vanlig chokladsmörkräm med en liten skvätt kaffe i.


sen smälte jag choklad och doppade dom i...

 


oj vilken fantastisk kaka det här är!!


kram Evalena

 
 
Ingen bild

Anja

24 januari 2012 13:32

Ja, det är den godaste kakan ever. Älskar sega mandel/nötbottnar i kombo med smörkräm, typ macroner och biskvier. Mums.

Blir alltid lika besviken när jag köper biskvi på kondis för dom använder ju inte riktigt smör och deras äckliga smörkräm på margarin som känns oljig och fastnar i gommen gör mig skitbesviken varje gång. Blä för margarin. Baka på riktigt smör era dumskallar ;)

Evalena

24 januari 2012 18:49

jag håller SÅ med dig! Och stora som dasslock är dom också...
Nej vissa kakor kan funka med margarin, men definitivt inte dessa.
kram

 
Cina

Cina

24 januari 2012 13:54

Ser jätte fina o goda ut.
Jag brukar baka dessa jag oxå men väljer då bort mandelmassan för det ÄTER jag inte. Tar malen mandel istället blir lika bra tycker jag.
Du är enastående att baka. Själv håller jag på o bakar limpor.
Ha en fortsatt fin dag!

Kramen

http://heavenladyn.bloggplatsen.se

Evalena

24 januari 2012 18:47

Jamen due ju grym på matbröd, det är inte jag! ;)
kramar o lycka till med tapetseringen

 
♥ Carina ♥

♥ Carina ♥

24 januari 2012 15:27

Jag älskar biskvier!
Jag har bakat biskvier en gång och det var innan jag flyttade hemifrån. Jag har för mig att det var krångligt och jag vet inte om du kan övertyga mig om nåt annat, haha

http://cinacarina.blogspot.com

Evalena

24 januari 2012 18:46

Det KAN inte varit detta receptet! Jag har ju LOVAT att bara lägga ut lätta recept jue ;)
Du måste lita på mig, MEN det märkliga är att de försvinner så fort man bakat dom så det är något lurt ;)
Kanske "osnlighetssmet" i ;)
kör igen o lycka till!
kramar

 
Carro

Carro

25 januari 2012 18:06

Kan du ge mig, som inte är spec duktig på att baka, receptet på en bra smörkräm till biskvier? :)

http://Carropiiz.blogg.se

Evalena

25 januari 2012 19:15

japp, den som kommer upp först är:
115 g mjukt smör/margarin
250 g florsocker
2 tsk kokhett vatten (eller nykokt kaffe)
1-2 tsk vaniljsocker
(jag ÄLSKAR med kaffesmak, hoppas du gö det med annars tar du bara kokande vatten) ;)
kör hårt!

 
Tutik

Tutik

26 januari 2012 22:47

De såg goda ut

http://foodandcookies.blogspot.com

Evalena

27 januari 2012 08:45

Tack! ja, jag måste erkänna att dom va galet goda ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Evalena - 13 december 2012 11:56

Det är så mkt som händer just nu, så det får bli en liten paus. KRAM ...

Av Evalena - 6 december 2012 15:29

Som jag har ältat och vridit på det fram&tillbaka.... Ska jag ansöka eller inte?   Många av mina kompisar hotar med att "om du inte söker så gör vi det åt dig"   så nu sitter jag o väljer ut lite bilder på mina bakverk.   Ja, jag SKA sö...

Av Evalena - 5 december 2012 20:12

Tror jag är den enda som inte bakat lussekatter ännu i år, om man får tro facebooks alla bilder... MEN vi gillar varken torra bullar, saffransmaken (så mkt) eller äckliga russin... men så idag fick jag ett ryck när snön vräkte ner, jag hade ju...

Av Evalena - 2 december 2012 17:55

Oj vad roligt jag hade igårkväll när jag skulle göra i ordning två fulla plåtar med mini-cupcakes. Dekorationerna var över hela köket när jag var klar.... Spritsar med olika frostingar, strössel i alla möjliga former o färger o MUMS, va svårt det...

Av Evalena - 30 november 2012 12:40

En killbekant fyller 40 idag, och ville ha två väldigt enkla tårtor att bjuda på. Och jag fick fria händer så jag passade på att testa lite guld och silver. (nu råkade jag bränna min hand mellan de båda två dekoreringarna så den bruna tårtan fick b...

Presentation


Jag ÄLSKAR att baka! Tårtor, bullar, kakor och bröd. Här lägger jag ut resultaten och en del recept, lite tips o förhoppningsvis kan just DU hitta inspiration! Mitt motto är "enkelt och kul"

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards