Direktlänk till inlägg 12 januari 2012

Semlor "Världens bästa"

Av Evalena - 12 januari 2012 11:57

Jag ÄLSKAR semlor!

Igår var det dags att fixa till några tills sambon skulle komma hem efter turnén.



(jag använde ingen tyll till grädden men det blev ganska ok ändå)

 


Jag har gjort "semlebullar" i många år, men den här gången testade jag ett gammalt hederligt recept ur "ICA´s Rutiga kokboken"

Bullarna blev helt fantastiska. Luftiga och porösa!

Här har ni receptet:


Ingredienser:

 

75 gram smör/margarin

3 dl mjölk

50 g jäst (röda)

1/2 tsk salt

1 dl socker

1/2 tsk hjorthornssalt

ca 9 dl vetemjöl  


Pensling:

 

1 ägg


Så här gör du:


Smält matfettet och tillsätt mjölken. (Fingervarmt 37 grader)

Lös upp jästen i lite av degspadet. Tillsätt sedan resten av degspadet, saltet, sockret och ägget.

Blanda hjorthornssaltet med en del av mjölet och tillsätt det.

Arbeta in så mkt av mjölet, med maskin eller för hand, att degen går lätt att arbeta. (den bör släppa degbunkens kanter)

Låt jäsa övertäckt på en dragfri plats till knappt dubbel storlek, ca 20-30 min.


Ta upp degen på en mjölad arbetsbänk och arbeta den smidig med resten av mjölet.


Forma den till 10-12 släta, runda bullar. (här använde jag min våg och måttade upp bullar som vägde 75 gram styck)


Jäs dem övertäckta på bakplåtspappersklädda plåtar i ca 20 min

Pensla dem sedan med uppvispat ägg


Grädda bullarna mitt i ugnen i 250 grader ca 5-10 min.


Låt dem kallna på galler under bakplåt.


MUMS!!!



 
 
Martina

Martina

12 januari 2012 16:31

Vad sugen jag blir på semlor :) Det kanske är dags att baka några redan nu.

http://www.sockerflinga.se

Evalena

12 januari 2012 16:43

Japp, nog är det i tidigaste laget men alla börjar prata om dem så jag kunde inte motstå längre ;) Livsfarligt!!

 
Marsipanfreak

Marsipanfreak

13 januari 2012 08:10

Ligger här nu i min säng i London och läser lite tårtbloggar innan jag ska ta mig i kragen och gå upp och söka tårtjobb! Tror du inte det verkligen vattnas i munnen när man läser alla dina nya recept?! Ååh va jag längtat tills jag står i "mitt egna" kök, då ska jag klicka in här och sedan baka :D

http://Marsipanfreak.blogspot.com

Evalena

13 januari 2012 09:03

Jamen Godmorgon!!! Shit va jag är avis på dig! Finns inte ord!
Lycka till idag, jag håller alla tummarna jag har ;)
Tack, ja du är välkommen när du vill! (jag ska börja med lite macroner snart, jag ska bara vakna till först) ;)
kram o ha en underbar dag!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Evalena - 13 december 2012 11:56

Det är så mkt som händer just nu, så det får bli en liten paus. KRAM ...

Av Evalena - 6 december 2012 15:29

Som jag har ältat och vridit på det fram&tillbaka.... Ska jag ansöka eller inte?   Många av mina kompisar hotar med att "om du inte söker så gör vi det åt dig"   så nu sitter jag o väljer ut lite bilder på mina bakverk.   Ja, jag SKA sö...

Av Evalena - 5 december 2012 20:12

Tror jag är den enda som inte bakat lussekatter ännu i år, om man får tro facebooks alla bilder... MEN vi gillar varken torra bullar, saffransmaken (så mkt) eller äckliga russin... men så idag fick jag ett ryck när snön vräkte ner, jag hade ju...

Av Evalena - 2 december 2012 17:55

Oj vad roligt jag hade igårkväll när jag skulle göra i ordning två fulla plåtar med mini-cupcakes. Dekorationerna var över hela köket när jag var klar.... Spritsar med olika frostingar, strössel i alla möjliga former o färger o MUMS, va svårt det...

Av Evalena - 30 november 2012 12:40

En killbekant fyller 40 idag, och ville ha två väldigt enkla tårtor att bjuda på. Och jag fick fria händer så jag passade på att testa lite guld och silver. (nu råkade jag bränna min hand mellan de båda två dekoreringarna så den bruna tårtan fick b...

Presentation


Jag ÄLSKAR att baka! Tårtor, bullar, kakor och bröd. Här lägger jag ut resultaten och en del recept, lite tips o förhoppningsvis kan just DU hitta inspiration! Mitt motto är "enkelt och kul"

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Skapa flashcards