Direktlänk till inlägg 3 januari 2012

Solskensbullar / Pariserbullar

Av Evalena - 3 januari 2012 10:22

Vill du göra de godaste bullarna som finns?

Kolla in dessa då, smakar som de på cafèerna   

       


Ingredienser:


1 pkt (50g) jäst för söta degar

100 gr margarin eller smör

3 dl mjölk

1/2 tsk salt

1 dl socker eller vit sirap

ev 2 tsk kardemumma

ca 9 dl vetemjöl


FYLLNING

2 dl marsán eller vaniljkräm


PENSLING

1 ägg


GARNERING

50gram smält margarin

1 1/2 dl strösocker


TILLBEHÖR

spritspåse


1. Smula jästen i en bunke. Smält matfett i en kastrull på svag värme. Tillsätt mjölken. Låt blandningen bli fingervarm, 37 grader. Häll den ljumma degvätskan över jästen och rör om tills den löser sig.


2. Tillsätt salt, socker eller sirap och ev. kardemumma. Mät mjölet genom att hälla det luftigt direkt från påsen i ett litermått. Tillsätt drygt 2/3 av mjölet.


3. Arbeta degen kraftigt med en träsked, ca 8 min, tills degen blir blank, smidig och släpper kanterna. Jäs under bakduk i ca 30 minuter till dubbel storlek.


4. Arbeta ihop degen och ta sedan upp den på mjölat bakbord. Tillsätt mer mjöl om det behövs och arbeta degen smidig.


5. Dela degen i två delar. Rulla ut en bit deg till en längd och dela den i 12 lika stora delar. Rulla till släta bullar. Lägg bullarna på en plåt med baklåtspapper. Låt jäsa i 15 min.


6. Häll vaniljkräm i en spritspåse. Gör en grop i mitten av varje bulle och fyll med kräm. Låt bullarna jäsa ytterligare ca 10 min. Värm ugnen till 250 grader.


7. Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda mitt i ugnen i 5-10 min. Låt bullarna svalna på galler under duk. Efter gräddningen penslas bullarna med smält/margarin o doppas i socker.


ENJOY!!

 
 
Marianne

Marianne

3 januari 2012 15:50

Wow så mycke gott! Här kan de ju inte va så nyttigt att kika in för ofta, men vem kan leva utan godsaker?! -inte jag, lovar att komma tillbaks:)
Ha de gott!
Marianne

http://minlillaskrubb.blogspot.com

Evalena

3 januari 2012 17:10

hahaha Tänk då hur JAG har det som har allt i frysen ;) (OH en del i magen) *host host*
Du är jättevälkommen tillbaka!!

 
Marika

Marika

31 januari 2012 20:36

Åhh gött! Det ska jag testa nästa gång jag bakar men gör du egen marsan eller vaniljkräm?Kommer absolut att kika in här igen:)

http://Marika79.blogg.se

Evalena

31 januari 2012 21:13

Va kul!! Du är SÅ välkommen!
Jag är så lat så jag tar snabbmarsan och det "bör" väl egentligen vara den man kokar åtminstånde men som sagt, jag vill att det ska va enkelt o gå fort ;)
Så big NO, jag gör den inte själv. ;)
Sköt om dig så "ses" vi snart igen.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Evalena - 13 december 2012 11:56

Det är så mkt som händer just nu, så det får bli en liten paus. KRAM ...

Av Evalena - 6 december 2012 15:29

Som jag har ältat och vridit på det fram&tillbaka.... Ska jag ansöka eller inte?   Många av mina kompisar hotar med att "om du inte söker så gör vi det åt dig"   så nu sitter jag o väljer ut lite bilder på mina bakverk.   Ja, jag SKA sö...

Av Evalena - 5 december 2012 20:12

Tror jag är den enda som inte bakat lussekatter ännu i år, om man får tro facebooks alla bilder... MEN vi gillar varken torra bullar, saffransmaken (så mkt) eller äckliga russin... men så idag fick jag ett ryck när snön vräkte ner, jag hade ju...

Av Evalena - 2 december 2012 17:55

Oj vad roligt jag hade igårkväll när jag skulle göra i ordning två fulla plåtar med mini-cupcakes. Dekorationerna var över hela köket när jag var klar.... Spritsar med olika frostingar, strössel i alla möjliga former o färger o MUMS, va svårt det...

Av Evalena - 30 november 2012 12:40

En killbekant fyller 40 idag, och ville ha två väldigt enkla tårtor att bjuda på. Och jag fick fria händer så jag passade på att testa lite guld och silver. (nu råkade jag bränna min hand mellan de båda två dekoreringarna så den bruna tårtan fick b...

Presentation


Jag ÄLSKAR att baka! Tårtor, bullar, kakor och bröd. Här lägger jag ut resultaten och en del recept, lite tips o förhoppningsvis kan just DU hitta inspiration! Mitt motto är "enkelt och kul"

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Skapa flashcards