Direktlänk till inlägg 29 december 2011

Regnbågskaka

Av Evalena - 29 december 2011 12:25

Bara för att ni är ni, så ska ni få recept på min absoluta favoritkaka som min mamma alltid bakade till våra kalas när vi växte upp.

REGNBÅGSKAKA


(beklagar den urusla bilden)

  


2 ägg

2 dl socker

1 dl mjölk

2 msk smält smör

2 1/2 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

2 tsk kakao

1 msk vaniljsocker


gör så här:


Först vispar du ägg och socker väl. Tillsätt sedan smält smör och mjölk.

Blanda vetemjölet och bakpulvret och rör försiktigt ner i smeten.


Nu tar du och delar upp smeten i två "byttor". Tillsätt kakaon i den ena och vaniljsockret i den andra. Häll sedan ner i varsin smord och bröad form.

In i ugnen i mitten på 200 grader i 20-30 min (du måste se och känna själv med sticka)för det varierar från ugn till ugn)


Sen är det dags för smörkräm:


100 gram margarin/smör

1 dl florsocker

1 äggula

dela blandningen och ta röd karamellfärg i den ena och grön i den andra.


LÄGG KAKAN SÅHÄR:


LJUS

RÖD SMÖR

BRUN

GRÖN SMÖR

LJUS

RÖD SMÖR

BRUN


Good luck! Den smakar alldeles UNDERBART!

 
 
Ingen bild

Susanne R

29 december 2011 17:43

Åh dom minns jag från kalasen!MUMS

Evalena

29 december 2011 18:35

hahaha va härligt!! Gla jag blev nu att du tittade in o hälsade på! stor kram

 
Ingen bild

Linda

3 januari 2012 18:18

Den har min mamma Alltid bakat till jul!

Evalena

3 januari 2012 19:06

visst är den god?
det verkar va "mamma-generationens kaka" ;) den måste vi va rädda om o föra vidare. ;)
ha det gott!

 
Annjoh

Annjoh

20 februari 2012 01:03

Vilken fin blogg du har! Har varit här och kollat några gånger tidigare. Har precis skapat en egen blogg :)

http://annaaaaajoh774.wordpress.com

Evalena

20 februari 2012 09:40

va snällt, tack!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Evalena - 13 december 2012 11:56

Det är så mkt som händer just nu, så det får bli en liten paus. KRAM ...

Av Evalena - 6 december 2012 15:29

Som jag har ältat och vridit på det fram&tillbaka.... Ska jag ansöka eller inte?   Många av mina kompisar hotar med att "om du inte söker så gör vi det åt dig"   så nu sitter jag o väljer ut lite bilder på mina bakverk.   Ja, jag SKA sö...

Av Evalena - 5 december 2012 20:12

Tror jag är den enda som inte bakat lussekatter ännu i år, om man får tro facebooks alla bilder... MEN vi gillar varken torra bullar, saffransmaken (så mkt) eller äckliga russin... men så idag fick jag ett ryck när snön vräkte ner, jag hade ju...

Av Evalena - 2 december 2012 17:55

Oj vad roligt jag hade igårkväll när jag skulle göra i ordning två fulla plåtar med mini-cupcakes. Dekorationerna var över hela köket när jag var klar.... Spritsar med olika frostingar, strössel i alla möjliga former o färger o MUMS, va svårt det...

Av Evalena - 30 november 2012 12:40

En killbekant fyller 40 idag, och ville ha två väldigt enkla tårtor att bjuda på. Och jag fick fria händer så jag passade på att testa lite guld och silver. (nu råkade jag bränna min hand mellan de båda två dekoreringarna så den bruna tårtan fick b...

Presentation


Jag ÄLSKAR att baka! Tårtor, bullar, kakor och bröd. Här lägger jag ut resultaten och en del recept, lite tips o förhoppningsvis kan just DU hitta inspiration! Mitt motto är "enkelt och kul"

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Skapa flashcards