Direktlänk till inlägg 28 december 2011

Fyrkantiga Kokosbollar

Av Evalena - 28 december 2011 20:33

Eftersom det var flera som ville ha receptet på dessa godingar efter att jag lade ut dem på facebook, så kommer de här.


För inte kan du väl motstå dem?


 


  


Ingredienser:


2 dl kokos

1 msk gelantinpulver

3 msk vatten

5 dl strösocker

1 dl vatten

2 äggvitor

1 msk vaniljsocker

lite kakao


så här gör du:

Lös gelantinpulvret i kallt vatten. Låt svälla en stund.

Häll strösocker i en kastrull med vatten. Värm och rör tills sockret smält.

Lägg i gelantinet och rör tills det löst sig. Vispa äggvitor till hårt skum.

Häll i sockerlagen och vispa kraftigt och länge med elvisp tills det liknar vispad grädde.

Blanda ner vaniljsocker.


här tar du kokosen och blandar med kakaon och strör ut halva mängden i en smord liten långpanna.


Häll sedan i smeten och strö på resten av kokosen.

Täck med plastfolie och in i kylen i några timmar så det får stelna. Skär sedan i bitar.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Evalena - 13 december 2012 11:56

Det är så mkt som händer just nu, så det får bli en liten paus. KRAM ...

Av Evalena - 6 december 2012 15:29

Som jag har ältat och vridit på det fram&tillbaka.... Ska jag ansöka eller inte?   Många av mina kompisar hotar med att "om du inte söker så gör vi det åt dig"   så nu sitter jag o väljer ut lite bilder på mina bakverk.   Ja, jag SKA sö...

Av Evalena - 5 december 2012 20:12

Tror jag är den enda som inte bakat lussekatter ännu i år, om man får tro facebooks alla bilder... MEN vi gillar varken torra bullar, saffransmaken (så mkt) eller äckliga russin... men så idag fick jag ett ryck när snön vräkte ner, jag hade ju...

Av Evalena - 2 december 2012 17:55

Oj vad roligt jag hade igårkväll när jag skulle göra i ordning två fulla plåtar med mini-cupcakes. Dekorationerna var över hela köket när jag var klar.... Spritsar med olika frostingar, strössel i alla möjliga former o färger o MUMS, va svårt det...

Av Evalena - 30 november 2012 12:40

En killbekant fyller 40 idag, och ville ha två väldigt enkla tårtor att bjuda på. Och jag fick fria händer så jag passade på att testa lite guld och silver. (nu råkade jag bränna min hand mellan de båda två dekoreringarna så den bruna tårtan fick b...

Presentation


Jag ÄLSKAR att baka! Tårtor, bullar, kakor och bröd. Här lägger jag ut resultaten och en del recept, lite tips o förhoppningsvis kan just DU hitta inspiration! Mitt motto är "enkelt och kul"

Fråga mig

5 besvarade frågor

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar


Skapa flashcards